Hindostaans én Queer én Aziatisch
Leestijd: 4 minuten

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Hindostaans & Queer.                                                    Hindostaans zijn heeft te maken met Nederland, Suriname en India. Als we teruggaan naar
de roots zijn Hindostanen Zuid-Aziatisch. Om ons te verdiepen in deze Aziatische identiteit
t.o.v. de queer identiteit gingen de bestuursleden Kai Bhawanibhiek van Hindostaans &
Queer (H&Q) en Maud Jing Qin Gerretsen van Asian Raisins (AR) in gesprek met elkaar.

Kai is algemeen bestuurslid bij H&Q, heeft in Nederland en Suriname gewoond en is sinds de
oprichting van H&Q algemeen bestuurslid. Maud is algemeen bestuurslid bij AR en is
geadopteerd uit China toen zij 10 maanden oud was. Vanaf het begin van AR is Maud
betrokken geweest bij het vormgeven van de organisatie en daarom is AR echt een kindje van
haar.

Hoe verhoudt jouw Aziatische identiteit zich tot jouw queer identiteit?
M: Dit is een best lastige vraag. Het zijn twee prominente en aanwezige identiteiten bovenop het vrouw zijn. Mijn Aziatische identiteit speelt de grootste rol in mijn leven, die is best aanwezig omdat het te zien is aan de buitenkant. Door al het racisme is mijn queerness wat minder aan de oppervlakte. Ik zie nu mijn Aziatische roots en mijn queerness beide als identiteiten die samen mij maken: als intersectie. Dit komt naar boven in elk aspect van mijn leven. Ze zijn dusdanig onderdeel van elkaar en kunnen nooit zonder elkaar zijn.
K: Het begon als 2 verschillende werelden waar de identiteit dan bij hoorde.                                                        Het waren met name queer vs. Aziatische/Hindostaanse werelden. De traditionele Aziatische/Hindostaanse wereld heeft/had geen plek voor mijn queer zijn en omgekeerd de queer wereld niet voor mijn Aziatisch/Hindostaans zijn. H&Q is dan ook elke keer weer mentaal/emotioneel een aangename verrassing: zaken die ik had gescheiden komen bij elkaar en dat is zo fijn. Ik hoef niet meer te schakelen tussen die twee werelden of die als gescheiden beschouwen. Ze vullen elkaar aan en maken samen mij.

Zijn er vooroordelen naar mensen met jouw uiterlijke kenmerken? Zo ja, hoe ga je daarmee
om?

M: Ja, dat is een waslijst. Ik heb vooral last van xenofobie. Het is institutioneel met stereotypen in de media en grappen, waar ik ook ben. De vooroordelen zijn dat Chinezen raar en vooral heel anders dan Westerlingen zijn. Ook heb ik last van de vooroordelen van de modelminderheid, dat we hard werken, geld hebben en geen problemen veroorzaken. In de queer gemeenschap is de geringe mate van blootstelling aan Oost-Aziaten vergelijkbaar. Als het gaat om daten en aantrekkelijkheid werkt dat dan ook door: witte mensen die te weinig zijn blootgesteld en daardoor niet-witte mensen minder aantrekkelijk vinden. Ook worden deze vooroordelen doorgezet naar fetisjes, zoals het vooroordeel dat Aziatische vrouwen onderdanig zijn. Ik ben onlangs naar de Randstad verhuisd vanuit Twente, dit is één van de manieren waarop ik ermee omga. In de Randstad is er minder racisme, er is veel kleurrijke diversiteit en daarmee meer blootstelling. Verder reageer ik nu ook direct op racistische opmerkingen (dat het geen grappige opmerkingen zijn, maar ronduit racistisch) en hoop dat
ze iets ermee doen. Op grotere schaal ben ik natuurlijk via AR bezig met het veranderen van
beleid en het vergroten van bewustzijn omtrent anti Oost- en Zuidoost-Aziatisch racisme.
K: Eens, ik herken zeker ook de vooroordelen die een modelminderheid zijn met zich meebrengen. De gebrekkige kennis over de diversiteit van Surinamers is ook erg onhandig. Veel witte mensen weten niet dat er ook Surinamers zijn met Indiase roots, dus bij de vraag waar je vandaan komt leg je eerst dat uit. En als ze wel weten wat Hindostanen zijn denken mensen ook inderdaad dat veel van ons arts of advocaat zijn en geen praktisch werk doen.
Het is inderdaad ook lastig met daten, als iemand te vaak iets zegt over mijn huidskleur is het al een red flag en ben ik weg. Ingewikkeld om dan te weten waarom iemand je leuk vindt: gaat het om mij of mijn afkomst? Mijn afkomst is onderdeel van mij, maar zeker niet het enige wat mij maakt. Ik heb een tijdje geleden de term curry queen ontdekt: witte mannen met een voorkeur voor mannen met Indiase roots. Vond het erg naar toen ik ook ontdekte dat meerdere Hindostaanse gay vrienden telkens door dezelfde witte mannen benaderd
werden. Het omgekeerde komt ook vaak voor: minder aantrekkelijk gevonden worden omdat je Aziatisch bent.
M: Inderdaad, mensen zien je minder als een optie omdat je Aziatisch bent.
K: Ik vind het lastig om er iets van te zeggen, confrontatie is tijdens mijn opvoeding vermeden en ik merk dat dat doorwerkt. Ondanks ik weet wat wel en niet ok is en wanneer iets ronduit racistisch of homofobisch is.    Ik ben wel langzaam een modus aan het vinden: zoals direct blokkeren op de socials bij ongepaste opmerkingen, een check doen bij het slachtoffer na een nare opmerking van iemand en een triggerende vraag te stellen aan de persoon met de racistische/homofobe opmerking of vraag.

Is de queer scene volgens jou voor Aziatische mensen een open en verwelkomende plek?
M: Ik zou zeggen, tot op een bepaalde hoogte. De gemiddelde queer persoon is wat progressiever dan een cishetero persoon vanwege de minderheidservaringen. Maar binnen de queer community merk ik ook veel uitsluiting. Pride, zoals dat in Nederland gevierd wordt, is vooral een wit homofeest. Er is te weinig aandacht voor de gemarginaliseerde groepen binnen de queer gemeenschap. Dus alhoewel het beter is dan niet-queer spaces, is er nog veel werk aan de winkel.
K: Nee, ik heb geprobeerd een plek te verwerven in de queer community maar het was het elke keer toch niet. De huidige gevestigde subgroepen laten weinig ruimte over voor het intersectionele: minder ruimte voor mensen met een andere culturele achtergrond. Ik heb wel hoop, organisaties zoals Pon di Pride en H&Q helpen ontzettend bij het creëren van spaces waar intersecties omarmd worden.
M: Inderdaad, er is hoop. Ik was onlangs op een heel fijn queer feest. Hier werd zowel letterlijk als figuurlijk ruimte gemaakt voor differently abled, vrouwelijke queers van kleur.
Dat was echt een verademing. Ondanks dat dit zeker een niche feest betreft waar je maar
net van op de hoogte moet zijn, zie ik langzaam verandering.

Hoe ziet jouw ideale queer community eruit in 5 woorden?
M: Safe, gelijkwaardig, kleurrijk, empathisch en intersectioneel.
K: Verwelkomend, niet oordelend, een grote familie met eenheid in verscheidenheid

Asian Raisins is net als Hindostaans & Queer ontstaan vanuit de in het interview genoemde gemeenschappen en heeft als missie het bestrijden van anti-Oost- en Zuidoost-Aziatisch racisme in Nederland. Dit doen
zij middels herkenning en erkenning van deze institutionele problematiek door zowel de Zuidoost- en Oost-Aziatische gemeenschappen in Nederland als de Nederlandse maatschappij in haar totaliteit. (Vanuit haar drie programma’s actie, storytelling en community gaat zij deze uitdaging aan.)

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Praat verder op

asian raisins instagram  asian raisins facebook

Doneren

ar doneren

Als een non-profit belangenorganisatie voor Aziatische Nederlanders zijn wij afhankelijk van de vrijgevigheid van donateurs. Strevend naar een samenleving die open en welkom is voor iedereen, komen wij op voor de rechten van Aziatische Nederlanders.

WORD VRIJWILLIGER

Wil jij bijdragen aan het duurzaam maken van het Aziatisch-Nederlands geluid en échte impact maken? Bekijk dan onze vacatures. We zijn op zoek naar onder andere: Facebook moderators, websitebeheerders, grafische vormgevers en schrijvers.

Op de hoogte blijven?