Email: info@asianraisins.nl
In februari 2022 ging Asian Raisins in gesprek met het Belgische mediabedrijf De Chinezen, wiens website destijds sterk was vormgegeven rondom een communistisch China-thema. Zo stonden er op de website knoppen met teksten als ‘Meer nieuws uit China’, zonder dat er daadwerkelijk nieuws uit China werd gerapporteerd. De site was voornamelijk in fel rood vormgegeven met gele sterren, en op de voorpagina was een silhouet van Mao Zedong te zien. Naar aanleiding van het gesprek met Asian Raisins paste het mediabedrijf de vormgeving aan, waarbij de voormalige rode kleur werd vervangen door een neutraal oranje ontwerp.
In mei 2022 ontvingen wij een uitnodiging om de vernieuwde website te bekijken. De stijl, kleuren en culturele verwijzingen naar communistisch China waren weggehaald en vervangen door een grafische stijl die volgens hen beter aansloot bij de huidige identiteit van het bedrijf.
Tijdens deze herziening gaf het bedrijf ook aan dat er in de eerste helft van 2023 een volledige rebranding zou plaatsvinden, inclusief een naamsverandering. Meer hierover is te lezen in het artikel dat wij in februari 2023 publiceerden: benaming belgisch mediabedrijf de chinezen een knipoog of belediging.
Het Belgische mediabedrijf De Chinezen heeft tot op heden echter geen naamsverandering doorgevoerd. Dit is problematisch om redenen die verband houden met culturele gevoeligheden, maatschappelijke verantwoordelijkheid en het voorkomen van misverstanden. De huidige naam wekt een associatie met Chinezen, terwijl het mediabedrijf inhoudelijk niets te maken heeft met het land, de cultuur of de Chinese diaspora. Dit leidt tot een schadelijke en misleidende perceptie van wat het bedrijf vertegenwoordigt.
Allereerst versterkt de naam De Chinezen stereotyperingen vooral in een tijd waarin er wereldwijd een toename is van anti-Chinese sentimenten kan dit bedrijf bijdragen aan het (on)bewust reproduceren van stereotypen en vooroordelen. De naam suggereert een link met China die er niet is en is daardoor aanstootgevend. De Chinese identiteit wordt nog steeds gebruikt als gimmick en marketingstrategie.
Het stelen van elementen uit een andere cultuur wordt ook wel culturele toe-eigening genoemd. Dit gebeurt wanneer onderdelen van een cultuur worden gestolen door mensen buiten die cultuur, zonder dat zij de context, waarde en geschiedenis achter die elementen begrijpen of respecteren. Hoewel de oorspronkelijke branding van het bedrijf al is aangepast, is de naam blijven hangen en daarmee blijft de associatie bestaan. Het bedrijf en de mensen achter De Chinezen nemen geen verantwoordelijkheid. De keuze om geen actie te ondernemen geeft een signaal af dat we niet serieus worden genomen en we roepen hen dan ook nogmaals op de beloofde naamsverandering door te voeren.
Comments are closed