Factsheet Lunar New Year: de juiste benaming van “Chinees Nieuwjaar”

De factsheet is geschreven in samenwerking met Art. 1 Midden Nederland, het expertisecentrum voor gelijke behandeling en discriminatiemeldpunt voor inwoners van de provincie Utrecht. Het is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van de organisatie.

Geen ‘Chinees nieuwjaar’ maar ‘Lunar new year’

Vrijdag 12 februari 2021 was het Lunar New Year. Hoewel menig mens dit feest het Chinese Nieuwjaar noemt, is dit niet de correcte benaming. Omdat veel landen, naast China, deze maankalender gebruiken, is Lunar New Year een term die hier beter bij past. Daarnaast is het van groot belang om te kijken naar de Oost- en Zuidoost-Aziatische stigmatiserende stereotypes die zich aan de oppervlakte tonen, zeker sinds het uitbreken van het coronavirus. Bekijk de factsheet hier!

Factsheet

Deze factsheet biedt ten eerste inzicht in de betekenis van Lunar New Year en waarom dit de correcte term is. Bovendien bespreekt deze factsheet Oost- en Zuidoost-Aziatische stereotypes en waarom zowel positieve als negatieve stereotypes schadelijk kunnen zijn voor de Aziatische gemeenschap. Om dit soort stereotypes en discriminerende oordelen, zoals het coronalied, tegen te gaan, zet de stichting Asian Raisins zich in voor de belangen van de Aziatische gemeenschap. Tenslotte toont de factsheet een terugblik over het afgelopen jaar en hoe vooroordelen daarin een rol hebben gespeeld.

Oost- en Zuidoost-Aziatische stereotypes

Asian Raisins en Art. 1 Midden Nederland vinden het belangrijk dat Lunar New Year een inclusief feest is. Vandaar dat deze factsheet informatie verstrekt over Lunar New Year en Oost- en Zuidoost-Aziatische stereotypes. Het afgelopen jaar heeft het coronavirus, niet alleen het lied, duidelijk gemaakt dat tijdens de pandemie er toenemend racisme is tegenover de Aziatische gemeenschap. Met het verspreiden van kennis en de bewustwording van mensen over racisme jegens Aziaten, kunnen Oost- en Zuidoost-Aziatische generaliserende stereotypes verminderd worden. 

In de factsheet zijn er bovendien interviews beschreven met twee van de bestuursleden van Asian Raisins, die zich hiervoor inzetten. Zij pleiten voor het aankaarten van racisme en discriminatie bij organisaties en het organiseren van bijeenkomsten en evenementen voor leden van de community en medestanders. De bestuursleden, Jacky Sett en Amy Cheung, zullen uitleggen wat de impact van afgelopen jaar is geweest en hoe om te gaan met vooroordelen. Volgens hen wordt het zwijgen en stil lijden nu doorbroken door de voortgaande emancipatie van Nederlanders met Aziatische roots.

De tekst gaat verder na de afbeelding.
 
Screenshot Lunar New Year Factsheet

Screenshot van de factsheet

Perspectieven vooroordelen Jacky en Amy

Jacky vindt dat dit jaar zowel positieve als negatieve kanten heeft. Enerzijds is het racisme jegens Oost- en Zuidoost-Aziaten gegroeid. Dat werd duidelijk met het coronalied van Lex Gaarthuis, wat heeft bijgedragen aan het stigmatiserende effect op Oost- en Zuidoost-Aziaten in Nederland. Echter, een positieve kant van dit verhaal is dat de organisatie Asian Raisins is opgericht. Zij zorgen ervoor dat racisme en discriminatie jegens de Aziatische gemeenschap wordt aangepakt. Zo is Asian Raisins een artikel 12 strafvordering-procedure tegenover het coronalied gestart. Dit omdat het coronalied beschouwd moet worden als een lied dat tot discriminatie tegenover de Oost- en Zuidoost-Aziatische gemeenschap aanzet.

Volgens Amy beïnvloeden vooroordelen verschillende aspecten van iemands leven. Verschillende liederen zoals “Voorkomen is beter dan Chinezen” of “Hanky Panky Shanghai” zorgen voor een bagatellisering en normalisering van anti-Aziatisch racisme in Nederland bij zowel jongeren als ouderen. Wat voor één als een onschuldig vooroordeel of grapje kan lijken, kan voor een ander grote gevolgen hebben. Daarom pleit zij ervoor dat anderen gaan reflecteren op wat voor vooroordelen ze hebben en hierdoor bewust te worden van hun eigen referentiekader. Dit om uiteindelijk een wereldbeeld te creëren waar iedereen op gelijke voet staat met elkaar.

Campagnes #iklachniet en #jijteltmee

Het coronalied was een aanleiding voor de campagne “het is maar een grapje maar #iklachniet”, die geïnitieerd werd door zeven belangenorganisaties. In deze samenwerking wil Asian Raisins onder andere aandacht vragen voor dit soort “grapjes”. De organisaties willen mensen bewust maken van het feit dat deze “onschuldige grapjes” moeten stoppen.

Daarnaast heeft Art. 1 Midden Nederland de #jijteltmee campagne gestart om een hart onder de riem te steken voor kwetsbare mensen. Wanneer er geen fysiek contact mogelijk is, is het juist extra belangrijk om mensen zich gehoord en vertegenwoordigd te laten voelen.

Bekijk hier de hele factsheet.

Meer over organisatie Art. 1 Midden Nederland

Klik hier om meer te weten te komen over de organisatie Art. 1 Midden Nederland en volg ze op Instagram en Facebook.

Comments are closed