Email: info@asianraisins.nl
Asian Raisins ontvangt het hele jaar door meldingen van incidenten gerelateerd aan racisme en discriminatie. Behalve het registreren van de meldingen, onderneemt de organisatie ook actie. Dit artikel vertelt over een recent incident waarin de confrontatie tussen twee buren hoog oploopt door een filmscript. Ook laat het zien welke steun vrijwilligers van Asian Raisins bieden.
*Anna kreeg een filmscript doorgestuurd van haar buurvrouw die bij een filmclub zit. De club werkt aan een jubileumfilm en zocht nog een laatste kandidaat die de rol kon vervullen van het nieuwe lid: iemand die van Chinese afkomst is. De buurvrouw vroeg aan Anna of zij deze rol zou kunnen spelen.
Het verhaal gaat over een filmclub die samenkomt als er een pakketje van ‘AliBebe’ wordt afgeleverd. Dit bevat (voordelige) geheugenkaartjes voor de camera. Alleen leidt de chip tot problemen. In drie groepjes moeten leden van de club naar de oorzaak van het probleem zoeken. Een groepje komt met de uitleg dat het een nieuw virus is en een ander denkt dat het een mutatie is van COVID-19. Aan het einde van het verhaal komt een nieuw lid, afkomstig uit China, de zaal binnenlopen. Wanneer deze de verpakking bekijkt, begint ze te lachen. In het script staat het volgende:
“De tekst op de verpakking is verkeerd vertaald: het gaat niet om geheugenkaartjes maar om ‘leugenkaartjes’. Deze zijn eigenlijk alleen bedoeld voor de binnenlandse markt zodat de regering de bevolking beter kan monitoren. Met een ‘gewoon’ Europees kaartje is het probleem verholpen.”
In het script komen enkele thema’s naar voren die racistische en negatieve stereotyperende beelden oproepen. Het gaat om onderwerpen zoals het coronavirus, 5G, geheugenkaartjes en webshops uit China.
Toen Anna het verhaal doorlas, besloot zij haar buurvrouw te e-mailen. In de e-mail benoemde ze onder andere dat ze zich niet welkom voelde en dat ze als een vreemdeling werd behandeld. Anna voelde zich geprofileerd vanwege haar uiterlijk, culturele achtergrond en de toegewezen rol van iemand met een andere afkomst. De buurvrouw stuurde een korte e-mail waarin ze schreef dat het nooit haar bedoeling was om Anna te beledigen en dat ze zich wilde verontschuldigen als ze haar gekwetst had.
De volgende dag kwamen de vriend van Anna en de man van de buurvrouw met elkaar in contact. In een woordenwisseling waarbij de emoties hoog opliepen, liet de buurman weten dat hij het ‘persoonlijk onverteerbaar’ vond dat iemand zijn vrouw uitmaakte voor een racist. Hij beschuldigde Anna ook van een toxische persoonlijkheid, haat en het maken van racistische opmerkingen terwijl haar vriend niets doorheeft. Tenslotte voegde de buurman eraan toe dat dit nog niet het einde was van hun conflict. In een mail terug antwoordde de vriend van Anna dat ze zich beiden niet veilig voelden door de reactie van de buurman. Daarop reageerde de buurman weer dat ze zich niet onveilig hoefden te voelen. Hij voegde als ‘grap’ eraan toe dat hij te oud is om iemand ‘om te leggen’.
Toen Anna een mail naar haar buurvrouw stuurde, meldde ze het incident ook bij het meldpunt van Asian Raisins (AR). Diezelfde dag liet een vrijwilliger van AR aan Anna weten dat de melding werd verwerkt. Ook vroeg de vrijwilliger of AR nog ergens anders mee kon helpen. Anna vroeg of ze met iemand uit de organisatie kon bellen, omdat ze haar huis niet durfde te verlaten uit angst. Het videogesprek vond de volgende dag plaats. Tijdens dit gesprek vertelde Anna dat ze de huismeester om hulp had gevraagd. Ze zei ook dat ze zich eindelijk thuis voelde bij AR; iets wat ze niet eerder had gehad.
Twee dagen nadat Anna en AR elkaar hadden gesproken, greep de huismeester in en raadde Anna sterk aan om excuses aan haar buren te bieden. Om verdere escalatie van het conflict te voorkomen, verontschuldigde Anna zich, maar bevestigde de beschuldigingen van de echtgenoot van haar buurvrouw niet. De echtgenoot ging akkoord met Anna’s communicatie. Anna en haar partner hebben sindsdien nooit meer met hun buren gepraat.
De vrijwilligers die aan deze zaak hebben meegewerkt kijken tevreden terug: ze zijn blij dat ze Anna door middel van een gesprek konden helpen. Een luisterend oor en advies was iets dat ze nodig had.
Heb jij iets meegemaakt of gezien wat niet door de beugel kan? Laat het ons weten via het meldpunt of stuur ons een privé bericht op Instagram of Facebook. Wij staan voor je klaar.
*De echte naam is bij de redactie bekend.
Comments are closed