#IkLachNiet Campagne

  • Home
  • #IkLachNiet Campagne
Illustratie en foto campagne

#IkLachNiet

Doel van deze campagne is om het tij te keren. Genoeg is genoeg. Er moet een eind komen aan het systematisch ridiculiseren en stigmatiseren van Oost- en Zuidoost-Aziatische Nederlanders onder het mom van ‘het is maar een grapje’ of ‘ach, bij Chinezen kan dat wel’. In plaats daarvan willen we een dialoog in gang zetten, een onderling gesprek zonder (voor)oordelen. Zodat wij (Aziatische en alle andere Nederlanders) elkaar onze verhalen vertellen en elkaar leren kennen. Een degelijke basis voor gelijkwaardigheid en verbinding.
Trigger Warning: Racisme, Seksisme, Seksuele intimidatie

Zijn dit 'grappen'? want #IkLachNiet

Chuan Ming Ong #iklachniet campagne Asian Raisins
Illustratie: Chuan Ming Ong
Campagne

'Het is maar een grapje'

is een veelgebruikte uitspraak. Diverse illustratoren en designers van Oost- en Zuidoost-Aziatische komaf delen hun verhaal in de illustratie campagne op basis van hun ervaringen. In de fotocampagne wordt er laten zien wat mensen mee maken op basis van hun uiterlijk.  Met de campagne ‘Het is maar een grapje’ willen we vertellen wat dit soort racistische ‘grappen’ teweegbrengen. Zo willen we meer bewustwording creëren over discriminatie, racisme en de impact hiervan.

Het is genoeg, #IkLachNiet

Campagne

'Het is maar een grapje'

Discriminatie en racisme wordt genormaliseerd onder het mom van een ‘grapje’. “Spleetoog”, “Pinda”, “Stink Chinees” zijn enkele van de opmerkingen die Oost- en Zuidoost-Aziatische Nederlanders te horen krijgen.

'Het is maar een grapje', maar #IkLachNiet

Waarom deze campagne

Alledaags racisme kent verschillende vormen. Een daarvan zijn stereotyperende grappen. Oost- en Zuidoost-Aziatische Nederlanders ervaren dit van jongs af aan. Opmerkingen als ‘sambalbij’, ‘spleetoog’ en ‘hankie pankie Shanghai’ is misschien niet slecht bedoeld, maar zijn wel ongemakkelijk. Deze opmerkingen worden gemaakt op basis van het uiterlijk van mensen. Je stopt er mensen mee in een hokje op basis van uiterlijke kenmerken. Zo’n ongenuanceerd oordeel voelt voor de ontvangers dikwijls als een denigrerende boodschap. Zij zijn tekort gedaan, want ze zijn meer dan hun buitenkant. Het zijn ook mensen.

Vanaf 25 augustus publiceerde www.hetismaareengrapje.nl twee weken lang elke dag een nieuw beeldverhaal van een illustrator, animator of kunstenaar met Oost- en Zuidoost-Aziatische roots. Elke dag een ander verhaal over ‘een grapje‘ en de uitwerking daarvan. Artistiek en persoonlijk. De makers willen laten zien wat de uitwerking kan zijn van ogenschijnlijk onschuldige woorden. De beelden vertellen verhalen. Ze nodigen kijkers uit om zich daarin te verdiepen én ook om hun eigen verhaal te vertellen.

Een Initatief van