Email: info@asianraisins.nl
Op 21 november 2021 zette Asian Raisins zich in om de naam van de Filipinos koekjes te veranderen. Er gingen klachtenbrieven naar producent Artiach en naar verkopers Action, Jumbo en SweetSupply (via bol.com). Action toonde destijds begrip en paste de naam aan naar ‘Chiquilin’, zoals te zien op de nieuwe verpakking. Dit artikel vertelt hier meer over. Helaas liggen de koekjes bij Jumbo drie jaar later nog steeds onder dezelfde naam Filipinos in de schappen.
De merknaam verwijst rechtstreeks naar de raciale afkomst van mensen met Filipijnse roots, maar is desondanks toch gekozen als label voor voedingsmiddelen die van oorsprong door een Spaanse fabrikant werden geproduceerd. De belediging ligt in de schijnbare verwijzing naar de kleur van het originele product dat donker aan de buitenkant en wit aan de binnenkant is. Gezien de Spaanse kolonisatie van de Filippijnen vanaf de 16e eeuw, kan men aannemen dat het product verwijst naar de Spaanse overheersing die stand hield tot de Filipijnse revolutie in 1898. Het product werkt op die manier de indruk dat het koekje bedoeld is om Filippinos uit die tijd te vertegenwoordigen, die van buiten bruin waren maar van binnen wit.
De regering van de Filippijnen heeft al in 1999 een diplomatiek protest ingediend bij de Spaanse regering, de Europese Commissie en de toenmalige fabrikant Nabisco Iberia tegen het gebruik van de naam Filipinos. De auteur van het besluit, congreslid Heherson Alvarez, verklaarde het volgende: “Deze voedingsmiddelen zouden met elk ander label kunnen worden bestempeld, maar de fabrikanten hebben voor onze raciale identiteit gekozen en ze verdienen nu geld aan deze voedingsmiddelen.” Bovendien noemde de Filipijns oud-president Joseph Estrada het merk ‘een belediging’. Dit sentiment wordt door sommige Filippinos vandaag de dag nog steeds gedeeld. Zij vinden dat de merknaam van de snack denigrerend en kwetsend is.
In 2021 ging Action in op ons verzoek en veranderde de naam van de koekjes, wat getuigde van begrip en bereidheid om te luisteren naar culturele gevoeligheden. Dit respectvolle gebaar bevestigde dat commerciële belangen en maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen samengaan. Jumbo reageert in 2024 niet op onze berichten om de naam aan te passen. SweetSupply heeft de koekjes inmiddels uit hun aanbod gehaald, maar Jumbo blijft stil.
De weigering om te reageren en om de naam van de Filipinos koekjes te veranderen toont een pijnlijk gebrek aan respect voor Filipijnse gemeenschappen. Door hen te reduceren tot een productnaam, zetten Jumbo en producent Artiach commerciële belangen boven culturele waardigheid. Dit draagt bij aan de normalisering van racisme en het idee dat bedrijven een culturele identiteit kunnen uitbuiten zonder verantwoording af te leggen. Zij blijven doorgaan met deze culturele toe-eigening. Asian Raisins roept Jumbo en producent Artiach daarom nogmaals op om de schadelijke naam direct te wijzigen, en respect te tonen voor de Filipijnse gemeenschap en de inclusiviteit in onze samenleving.
Als je anti-Oost- of Zuidoost-Aziatisch racisme en stereotypen in Nederland tegenkomt, van in de media tot straatkunst tot in schoolboeken, meld dit dan aan ons! Het kan zijn dat we de zaak publiekelijk ter sprake brengen. Zo niet, dan heb je ons in ieder geval geholpen om een beter beeld te krijgen van racisme in Nederland.
Comments are closed