Miljuschka Gewezen op Culturele Toe-eigening door Sioejeng Tsao

Driemaal dezelfde Portretfoto naast elkaar van Sioejeng Tsao gemaakt door Stieglitz Label

De Nederlandse presentatrice en televisiekok Miljuschka Witzenhausen werd onlangs via Instagram door kunstenaar, activist en intersectioneel feminist Sioejeng Tsao gewezen op culturele toe-eigening. Het betrof foto’s die Witzenhausen eerder dit jaar had geplaatst ter promotie van het tv-programma ‘Wie is de Mol?’ dat zich afspeelt in China. Nadien vond er – volgens Tsao – een open en eerlijk gesprek plaats tussen de twee waarin besloten werd een betaalde samenwerking aan te gaan. Op deze manier hoopt Tsao meer bewustzijn te creëren bij Witzenhausen en haar volgers omtrent racisme en de Aziatische gemeenschap.

De meeste van de foto’s in kwestie zijn inmiddels verwijderd van Witzenhausens account. Op de desbetreffende foto’s was te zien hoe ze poseerde in ‘sexy’-ogende outfits afkomstig uit traditionele Oost-Aziatische klederdracht van met name de Japanse en Chinese cultuur. Tsao wees haar op het cultureel toe-eigenen van traditionele klederdracht.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by @broodjekaasmetsambal on

Locatie foto’s van Miljuschka eerder ook in opspraak

De foto’s zijn genomen in het Amsterdamse restaurant ‘Happyhappyjoyjoy’ dat eerder dit jaar in juli door onder andere Tsao werd bekritiseerd voor hun reclamevideo. Deze bevatte een animatie, die Happyhappyjoyjoy verwijderde na het ontvangen van verontwaardigde reacties. De animatie bestond uit een karikatuur die een Oost-Aziatische man moest voorstellen door kenmerken die veelal gekoppeld worden aan Oost-Aziaten: tot streepjes gereduceerde ogen, een rijsthoed en een ‘Fu Manchu’ snor. In november 2019 was het restaurant ook al in opspraak was gekomen vanwege culturele diefstal en het seksualiseren van traditionele klederdracht. Het ging hier om foto’s waarop modellen te zien waren die op soortgelijke manier als Witzenhausen gestyled waren.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by @broodjekaasmetsambal on

“Aziatische culturen zijn geen kostuums en zijn er niet om op te kapitaliseren wanneer je nooit mensen van deze culturen, waar je inspiratie vandaan haalt en waarvan je leent, hebt geïncludeerd”

– Sioejeng Tsao in haar Instagram story.

Culturele diefstal in de eetcultuur

Men stelt dat culturele toe-eigening buiten mode-gerelateerde zaken ook gebeurt in de culinaire wereld. Tsao wees Witzenhausen bijvoorbeeld op haar e-book genaamd ‘Aziatische Recepten’ dat afgelopen week te koop was voor 7,50 euro. Op haar Instagram story deelde Tsao een screenshot van een recept waar Bánh Mì – Vietnamees voor ‘broodje’ – verkeerd was gespeld als “Bahn Mi”. Ook luidde de titel van het recept: ‘Broodje Bahn Mi’, wat letterlijk vertaalt naar ‘Broodje Broodje’. Deze fouten kunnen gezien worden als een gebrek aan kennis over de taal en cultuur waarop wordt meegelift. Inmiddels is het e-book verwijderd van de website waar het te koop was.

Miljuschka keurt stereotypes af bij RTL boulevard

In maart dit jaar heeft Witzenhausen nog bij RTL boulevard afkeurend gereageerd op de stigmatiserende en stereotyperende uitspraken van Eddy Zoey. Zoey vertelt in de aflevering: “Het begint allemaal met die Chinezen. Doordat ze dit soort dingen doen, zitten wij met het coronavirus.” Met “dit soort dingen” refereert hij naar het getoonde fragment uit Witzenhausens tv-programma ‘Miljuschka in Mexico’. In het fragment vertelt Witzenhausen dat krokodillen- en leeuwenvlees bij de betreffende slager voornamelijk gekocht wordt door Chinese klanten, die geloven dat het vlees zorgt voor extra kracht, jeugdigheid en potentie. Witzenhausen reageert op Zoey’s neerbuigende en negatieve stereotyperingen met: “Dat is niet waar en zó stereotype.” Rond dezelfde periode had Witzenhausen de eerdergenoemde foto’s geplaatst.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by RUI JUN LUONG (@ruijunluong) on

Betaalde samenwerking vanuit Miljuschka

Volgend op de kritiek is Witzenhausen een gesprek aangegaan met Tsao, dat volgens Tsao open en eerlijk verliep. De uitkomst van het gesprek is een betaalde samenwerking vanuit Witzenhausen met als doel bewustzijn te creëren rondom racisme, cultuur, ervaringen van de (Oost-)Aziatische gemeenschap in Nederland en aanverwante zaken. De samenwerking wordt vormgegeven door middel van een nieuwe serie op Witzenhausens blog genaamd ‘Culturele Donderdag’. In deze serie schrijft Tsao gedurende een maand wekelijks artikelen over de Oost-Aziatische cultuur. Op Instagram deelt Witzenhausen tenslotte bijbehorende leestips en wie je kan volgen om je Instagram feed diverser te maken.

Donderdag 5 november is het eerste artikel ‘Wat als de wereld even geen kleur zou zien?’ gepubliceerd. Hierin vertelt Tsao hoe het is om op te groeien in ons land als Chinese Nederlander. Het tweede artikel dat Tsao heeft uitbesteed aan Janet Lie, journalist voor Brandpunt+, is 12 november verschenen. In haar stuk ‘Wat als de wereld alle smaken zou proeven?’ neemt Lie de lezer mee in haar jeugdherinneringen en de veelzijdigheid van de Chinese keuken.

Lees meer over Sioejeng Tsao

Lees nu ons interview met Sioejeng en bekijk ook de pagina over haar kunstwerk dat ze voor onze illustratiecampagne ‘Het is maar een grapje, maar #IkLachNiet’ maakte.

Wat vind jij van deze casus? Laat een reactie achter!

Tot slot wilt Asian Raisins het volgende meegeven aan de lezer en de Asian Raisins community: wanneer je racisme, discriminatie of problemen ziet, zeg er wat van. Laat de ander jouw standpunt zien. Open een dialoog en maak duidelijk dat dit probleem moet worden opgelost. Dat hoeft niet boos of onredelijk te gebeuren, maar blijf zeker niet stil. Stil blijven en hopen dat het probleem wel overwaait, dat is iets wat we in ieder geval nooit meer gaan doen.

Comments are closed