Email: info@asianraisins.nl
“Als we naast de nummer 35 met sambal nog een ander Chinees succesnummer moeten noemen, dan is het wel de Xiaomi SU7.” Zo luidt de eerste zin van een artikel van Autovisie, een Nederlands platform over auto’s, over de nieuwe Xiaomi SU7 elektrische auto dat werd gepubliceerd op 7 Augustus van dit jaar.
Door een Chinese auto te vergelijken met een gerecht van een afhaalrestaurant, wordt een heel land gereduceerd tot het stereotype van een Chinese restaurant. De uitspraak over “nummer 35 met sambal” heeft niets te maken met auto’s. Hierdoor wordt de rijke en diverse cultuur van China teruggebracht tot een cliché over eten. Dat is respectloos en het leidt ook af van waar het artikel eigenlijk over zou moeten gaan. Door zulke vergelijkingen worden Chinese producten en prestaties niet los gezien van stereotypes, waardoor ze minder serieus worden genomen en dat is schadelijk. Ze normaliseren racistische opmerkingen. Het versterkt bestaande vooroordelen en draagt bij aan het racisme waar Chinese gemeenschappen in Nederland mee te maken hebben.
Oost- en Zuidoost-Aziatische mensen in Nederland krijgen vaker te maken met stereotyperingen en racistische opmerkingen. Een bekend voorbeeld is de racistische opmerking van volkszanger Gordon in Holland’s Got Talent. Hij maakte tijdens de show in 2013 een racistische opmerking over “nummer 39 met rijst” tegen een Chinese deelnemer. Dit soort opmerkingen lijken onschuldig, maar normaliseren racisme.
Racistische uitspraken zoals deze hebben grote gevolgen. Ze maken stereotyperingen normaal en versterken vooroordelen. Dit leidt tot (micro-)agressies en racisme in het dagelijks leven. Ook zorgt het ervoor dat de prestaties van Oost- en Zuidoost-Aziatische gemeenschappen minder aandacht krijgen en minder worden gewaardeerd.
De media hebben een grote verantwoordelijkheid. Ze moeten stoppen met het gebruiken van racistisch taalgebruik. Producten zoals de Xiaomi SU7 kunnen serieus besproken worden, zonder racistische opmerkingen of stereotyperingen. Er is geprobeerd om in contact te komen met Autovisie, maar helaas hebben zij niet gereageerd op ons verzoek. Een rectificatie en reactie zouden een passende stap zijn en bieden Autovisie de kans om een positief signaal af te geven, bewustwording te creëren en zorgvuldig taalgebruik in de media te bevorderen dat respect toont voor de culturele diversiteit in Nederland.
Comments are closed